جاري تحميل ... الحياة معكم

الحياةمعكم: إذا كنت لا أستطيع أن أنقلك إلى العالم فدعني أنقل العالم إليك.

إعلان الرئيسية

الحياة معكم

إعلان في أعلي التدوينة

 امتحانات الثانوية العامة التعليم أمن قومي 

التعليم أمن قومي عارفين يعني أيه أمن قومي طيب تعال اقولك‏ شوفوا : يعني  واللي هيخالف الأمر دا يبقى خطر على الأمن القومي حتى لو كان طالب وبلاش صعبانيات علشان دي اللي بتأخرنا كل ما نتقدم خطوة ومش هيحصل تاني اننا نتأخر بالعكس هنتقدم خطوتين بدل خطوة، وزي ما قلت قبل كدة وربنا شاهد علي ان لا تراجع عن تطوير التعليم ولا عودة نهائيا للامتحانات الورقية. 

مش عايزين صعبانيات

يعني اللي بيحصل في الثانوية العامة دية عيب جدا.

وحالات الاغماء والعياط الكتير دة لية بسبب

1/حضرتكم حافظين مش فاهمين.

2/ عندكم كبت جامد اوي بسبب الضغوط اللي اتعرضوا لها طوال فترة المذاكرة، بدأ من الاب والام واحنا عارفين، مقارنة مع الاخرين مين هيطلع أحسن.

3/المصاريف الكتير أوي اوي واتضح انها ملهاش لازمة.

فريق الغش الالكتروني 

 تم رصد العديد من محاولات الغش ولكن اللي حضرتكم متعرفهوش ان الوزارة عندها فريق كامل  لرصد حالات الغش في اى مكان او قرية او مركز او محافظة علي مستوي الجمهورية ويسمى فريق الغش الالكتروني،  اللي رصد حالات كتير من الغش في كذا مكان وأخرها حالات غش في مادة الكمياء وصلت حوالي 35حالة غش، ‏ايضا تمكن فريق الغش الإلكتروني التابع لوزارة التربية والتعليم تمكن من تحديد الطلاب المسئولين عن تصوير أسئلة الامتحان ونشرها على صفحات الغش من 4 محافظات أبرزها الدقهلية والشرقية

 وتم التعامل مع الطلاب فورا اولا حرمانهم من الامتحانات،  واجراء تحقيقات معاهم. 

فريق الغش الالكتروني 

غرفة عمليات متابعة امتحانات الثانوية العامة 


مش بقول أمن قومي، يعني الموضوع مش لعبة، او سهل ،لا اللي يغلط يتحاسب.

الموضوع بسيط شغل عقلك.

ودة تقريبا اللي قاله الدكتور طارق شوقي في صفحته علي الفيس بوك

: "كل تطوير يقتضي خروج عن المألوف وانا لا افهم عبارة

اضغط هنا👇

 "العبء النفسي" ونحن بدأنا منذ عام 2018 في هذا النظام وهو ليس مفاجأة اطلاقا، والمشكلة هي تجاهل ما نقول والانشغال بالتابلت، والبابل شيت، وسرقة الأبحاث والغش في امتحانات المنزل ومحاولات تخفيض المناهج والامتحانات بحجة كورونا!".

ولفت: ”الضغط النفسي الحقيقة حدث في شهر واحد عندما أفاق الطلاب على حقيقة ما أهملوه منذ 3 سنوات وعندما أدرك أولياء أمورهم أنهم لم يصدقوا الدولة منذ 2018 وانحازوا لأرباب الدروس الخصوصية".

وطبعا اكتر حاجة أثبتت انكم حافظين، جمع (حليب) اللي الدنيا قامت عليها وانا عارفة انكم لو سألتم عم محمد بتاع اللبن، هقولكم عايزين كام 2والا 3 كيلو حليب، هو دة الجمع.

طيب هل السؤال دة متعمد من الوزارة؟ ايوة علشان اثبت للمجتمع والاب والام ان هو دة التطوير، ان الدولة عايزة تعمل من أولادكم مستقبل ليكم أولا ولنفسهم، وبلادهم.

تقدروا تقولوا الجيل دة اللي مش عارف جمع حليب، هينجح ازاى هيبني مستقبله أزي.

هو دة الهدف ياريت تكونوا فهمتم وبطلوا هري بقي.

حفظ الله مصر وحفظ شعبها العظيم 

كتابة وأعداد /

Azza Eslam


التصنيفات:
تعديل المشاركة
Reactions:
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال