جاري تحميل ... الحياة معكم

الحياةمعكم: إذا كنت لا أستطيع أن أنقلك إلى العالم فدعني أنقل العالم إليك.

إعلان الرئيسية

الحياة معكم

إعلان في أعلي التدوينة

الأغنياء في مصر الكورونا 

مقدمة
استفزني ما ينشر علي وسائل الاجتماعي من حرب كلامية بين جمهور الميديا الأغنياء بمصر ،والحقيقة رغبت في عدم الحديث في البداية لان الأمر يعد عمل يقوم به شخص من تلقاء نفسه حاجة بينك وبين ربنا ، ولكن خرجت علينا كل وسائل الإعلام تتحدث عن تبرع كل من مؤسس موقع التواصل الاجتماعي الشهير توتير ( جاك دورسي) بحوالي 28%من ثرواته لدعم جهودمكافحة فيرس كورونا و (مارك زوكيربيرج) مؤسس موقع التواصل الأكثر شهرة فيسبوك اتبرع بكام بحوالي  99%من ثرواته وأكتفي ب1%ليعيش عليهم ؛والتبرع لمين لاكبر قوى صحية واقتصادية في العالم الولايات المتحدة التى خصصت أكبر ميزانية في التاريخ للصحة (تريليون دولار)
قلت الحمد لله الأغنياء عندنا والمشاهير دائما بجوار البلد مصر في كل المحن والازمات ، وقلت نشوف عندنا عملوا اية كام واحد اتبرع لبناء مستشفي أو تجهيز مكان للحجر الصحي أو شراء اجهزة تنفس او شراء سيارات اسعاف مجهزة أو التكفل بخط إنتاج كامل من الكمامات.
المفأجاة لا سمعت ولا عرفت طيب جايز بيعملوا ومحدش عارف هنا لا لازم تقول وتعرف الدنيا كلها انك وافق بجوار بلدك حتي لو الدنيا جات عليك شوية

هو دة المعني الحقيقي للوقوف بجوار البلد في ازمتها (أزمة الكورونا )زي الدولة ساعدت ووقفت بجانب المواطن ضمن حزمةالقرارات لرفع عن كاهل المواطن بناء علي قرارات رئيس الجمهورية. 

وقت العطاء 

لان هذا هو الوقت الحقيقي للعطاء ،ومتنساش أن التاريخ سيذكر هذا الدور جيدا ،فأما أن تسطروا أسمائكم بحروف من نور في التاريخ أما تصبح لا شئ .
الكثير سيرد ويقول أننا تضررنا من هذا الأزمة وعندى أزمة سيولة، وفي أي وقت برضه بيقول أزمة سيولة .

مصر رمز العطاء للجميع

مصر طوال عمرها خير علي جميع مواطنيها وبتفق مع الكل فى عز الازمة (ازمة كورونا) وهى تدعم المواطن البسيط تدعم ايضا المواطن الغنى ؛مثل تأجيل أقساط القروض تأجيل افاواتير الكهرباء والمياة للكل وغيرها .
مصر لا تفرق بين أبنائها ؛مثلما انتصرت لاصحاب المعاشات بصرف العلاوات الخمسة وهى حوالى 2مليار جنية ؛ايضا الدولة تضرب بيد من حديد علي من اعتقدوا ان البلد مشغولةفقام بالبناء على الارض الزراعية وصدر قرار رئيس الجمهورية بتحويلهم علي النيابة العسكرية لاننا فى نعمل بقانون الطوارئ.
 كل دة والدولة عارفة انك كاقتصادى مصرى ومستثمر مصرى  واخد قروض من البنوك ووقفت جانبك وجاء اليوم للوقوف معا فى هذة الازمة حتى نعبر انشالله مثلما عبرنا سابقا.
المسئولية المجتمعية 
هنا يجي دور المسئولية المجتمعية ،وهو المشاركة بالي تقدر علية ،خليك طهر وسند للمواطن ، زي ما هو اطمن من ناحية الدولة وأنها بجوار شعبها بكل طبقاته ،حاولوا تسعدهم، شعب مصر شعب عظيم ودايما بيتكلم منها الايام تميل عليه بيخرج من المحنة أشد  أقوي والتاريخ شاهد علي كدة .

سؤال يطرح نفسة مينن دة كله ياحكومة؟

الاجابة بسيطة تخيل نفسك حوشت فلوسك عن الحكومة (والحكومة جاءت دلوقتى قالت أتفضل دة اللي كان عندى من 6او 5 سنيين )يعنى الموضوع ببساطة كل القرارات الاقتصادية طوال السنوات الماضية ورفع دعم المحروقات البترولية ؛ وأنشاء قناة السويس ؛ والاهم اكتشاف حقل غاز (ظهر ) كل انتم اتحملتوه حتى عبرت مصر ؛وهانحن سنعبر اهم عبور لا يقل اهمية عن عبور حرب اكتوبر بل ؟أكثر بكثير 
لانك تحارب عدو خفي فيروس لايمكن رؤيته لانه يتحور ويتحور ؛ ولكنناسنعبر .

حكومة السيسي بدأت بنفسها

حبيت أختم بهذة المعلومة ان

1- أعضاء الحكومة علي رأسها الدكتور مصطفى مدبولى اتبرعواب 20%من مرتباتهم لمدة ثلاث اشهر لدعم العمالة غير منتظمة.
 2- المحافظون تبرعوا بنفس القيمة وهناك من تبرع براتبه كاملا.
الختام أحلى كلام 

نصيحة أن عملت معروف في الشعب دة هيشيلك فوق والا فلا تلوم إلا نفسك.
مصر كبيرة اوى اوى اوى ويابخت اللي شرب من نيلها ،وارتوى بحب أهلها ، وأحس بالدف وهو ماشى في شوارعها ، ابتسامة التي تعلو الوجوة رغم تعب اليوم وزحمة المواصلات ، وشبابها الجميل الرائع اللي وقت الأمطار والأعصار واقف يساعد ومش فارق معاه أمطار أو اعصار المهم أهلنا .
هي دية مصر يا أغنياء مصر ، مصر اللي عايزين عمر فوق عمركم علشان تسدوا خيرها  عليكم .
انشالله مصر هنعبر والأزمة هتعدي وهنعقد نحكي ونقول مين عمل اية في عز الازمة .
عاشت مصر وعاش شعبها العظيم.
  
التصنيفات:
تعديل المشاركة
Reactions:
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال