جاري تحميل ... الحياة معكم

الحياةمعكم: إذا كنت لا أستطيع أن أنقلك إلى العالم فدعني أنقل العالم إليك.

إعلان الرئيسية

الحياة معكم

إعلان في أعلي التدوينة



التابلت والتقييم 

امتحان التابلت والقييم

أنشغل المجتمع المصرى بقضية هامة تعد من أهم القضايا فى الشارع المصرى وهى قضية الدرجات التى حصل عليها الطلاب فى أمتحان التابلت للصف الثانى الثانوىحيث أنتاب الجميع الذهول والمفاجأة حيث كان الطلاب في حيرة من أمرهم هل هم ناجحون أما راسبون ؛(وأية معنى الالون اللي موجودة فى الشهادات ) حدث نوع من الهرج والمرج؛وذعر داخل البيت المصرى وعدم فهم مايحدث؛ وهنا أجمع الرافضون علي ان النظام سيفشل وهى سنة كمان ويعلن (وفاة التابلت) ؛ولكن نشر السيد الوزير( طارق شوقى ) علي صفحته الشخصية على الفيس بوك تفسير منطقى جدا للقضية التى شغلت كل بيت فى مصر سؤال هام (هو أنا ناحج والا راسب ).

التابلت والرأفضون

كلام طبيعى وعادىطيب تعالوا قبل ما نعرض ما نشره السيد الوزير ؛أن مفيش ياجماعة درجات لانها ليس لها مكان في النظام الجديد ؛أنمايوجد مستوى ؛والمستوى دة ألوان وكل طالب له لون فمش معنى كدة أنك رأسب دة معناه ان دة مستواك ؛(لان ألامتحان يقيس مقدار الفهم عند حضرتك ) طيب والسؤال نعمل اية ؟ الاجابة بسيطة حاول ترفع من مستوأك ودة من خلال تكامل بين البيت والمدرسة والوزارة .فألوزارة يا جماعة وضعت كل الحلول يعنى الموضوع مش ماشى بالبركة .

طيب لو أستمر الطالب على هذا المستوى او ارتفع قليلا يبقى هذة أمكانياته ويتم توجيه الى الكلية المناسبة لأمكانياته يستفيد الطالب ويفيد المجتمع .

مدرس رياضيات عبقرى

دة بأختصار الموضوع أما موضوع الالوان نسيبه للناس مختصة دة توضيح قدمه معلم رياضيات مصرى لشرح طريقة التقييم الجديدة أستاذ الرياضيات ( محمد منير)مدرس بمدارس المتفوقين فى العلوم والتكنولوجيا (STEM)
أضاف السيد الوزير شرح علمى للنتيجة من مدرس رياضيات أرجواأن يكون هذا هو المفهوم ( محدش فاهمها خالص نتيجة الصف الثاني السنة ده 🤔 ... و بما أني مدرس رياضيات لازم يكون لي دور واضح في تفسير النتائج ده👍 ...
طبعا كل الطلاب وبعض المدرسين علشان مش فاهمين حاجة فقاعدين ينقضوا نظام التعليم الجديد ... ولكني كمدرس رياضيات فخور جدا بعرض النتيجة بهذه الطريقة الجميلة و الدقيقة .

الفرق بين امتحان التابلت والامتحان الورقى

يعنى اية مستوى ودرجات

تعالى نبدأ و نعرف يعني ايه درجات التقييم الجديد اللي محدش فهمها!! ... ببساطة لو انت جبت في الكيمياء 90 من 100 و في الرياضيات 80 من 100 ... انت كده أشطر في أي مادة منهما ؟الفهم الخاطئ و السائد عند الجميع هيقول انت أشطر في الكيمياء .
الكلام ده مش صحيح دائما لأن ممكن تكون جايب في الرياضيات 80 من 100 و انت الأول على المدرسة في الرياضيات لأن الإمتحان كان صعب أو طويل و الوقت كان غير كافي ... و في المقابل إن انت كنت الأخير على المدرسة في الكيمياء لأن إمتحان الكيمياء كان جاي من الكتاب بالنص و كان سهل جدا فكل الطلاب قفلو الإمتحان هنا أنت أشطر في الرياضيات لأنك الأولعلى الدفعة بالرغم من إنك جايب 80 من 100 فقط . 

ماذا يفضل التنسيق

أيهما أفضل المستوى أما الدرجات

من جهه أخرى عندك التنسيق بيعتمد على درجتك أم بيعتمد على ترتيبك ؟ الوزارة بتريح الطالب و تعطي له الدرجات في المادة لكن التنسيق بيعتمد على ترتيبك مش على درجتك  مثلا لو الأول على الجمهورية جايب 80% فكلية طب هتأخذ من 80% علشان كده  لو عايز تعرف درجتك الحقيقية لازم تعرف ترتيبك مش درجتك !! علشان كده في الإحصاء في مفهوم إسمه Percentile ده عبارة عن نسبة مئوية من 100 تعطي درجة ترتيبمثال لو هناك 1000 طالب و إنت الأول هتكون درجتك 100و لو كنت العاشر هتكون جايب 99 .. و لو كان ترتيب ال 400 هتكون جايب 60و لو كان ترتيبك ال 700 هتكون جايب 30 و لو كنت الآخير هتكون جايب صفر  ده مش معناه انت ناجح أم راسب ممكن تكون الأخير و انت درجتك في المادة 95 من 100.
طبعا النظام الجديد مينفعش نستخدم فيه طريقة الدرجات القديمة لأن الإمتحان فيه أفكار و مش كل الطلاب هيقفلوا الإمتحان زي زمان علشان كده أنا شخصيا فخور جدا إن فيه حد فاهم إحصاء بيعطي للطلاب نتيجة حقيقية لهم 

هل نظام الترتيب ده إختراع مصري مثلا ؟ للأسف لا  ده فيه إمتحانات دولية كثير بتتبع الترتيب من الدرجات زي مثلا إمتحان GRE ده إمتحان بيعادل بكالوريوس في الفيزياء أو الرياضيات أو  المهم تدخل الإمتحان تدعي و تقول "يا رب غيري ميعرفش يحل  مع إن العادي إنت تدعي و تقول "يارب أعرف أحل" لأن الإمتحان بيعتمد على الترتيب  فمش مهم تجيب كام أهم حاجة ترتيبك الكام ؟

ناس بتسأل إنها ترتبها قل أو زاد فعلا ممكن ده يحصل  لأننا اتفقنا إنها مش درجة  لو مثلا واحد عمل تظلم و زاد درجتان مثلا فكده الترتيب لباقي الطلاب هيتغير .
و نرجع تاني نقول إن بنظام الدرجات القديمة لو كنت جايب 80 من 100 و عملت تظلم و بقيت 82 من 100 هيكون درجات باقي الطلاب زي ماهي لكن إحنا بنتكلم على ترتيب.

نظام ألالوان وتوضيحه

ايهما أفضل الدرجات أو المستوى

محدش فاهم نتيجة الصف الثانوى الثانوى ؛وبما أنى مدرس رياضيات لازم يكون لى دورواضح فى تفسير النتائج ؛ودة طبعا كل الطلاب وبعض المدرسيين علشان مش فاهمين حاجة قاعدين ينقضوا نظام التعليم الجديد؛ولكننى كمدرس رياضيات فخور جدا بهذة الطريقة الجميلة والدقيقة ؛تعال نبدأ و نعرف يعني ايه درجات التقييم الجديد اللي
  محدش فهمها ببساطة لو انت جبت في الكيمياء 90 من 100 و في الرياضيات 80 من 100 انت كده أشطر في أي مادة منهما ؟ الفهم الخاطئ و السائد عند الجميع هيقول انت أشطر في الكيمياءودة كلام مش صحيح دائما لان ممكن تكون جايب فى الرياضيات 80من 100وانت الاول على المدرسة فى الرياضيات لان الامتحان كان صعب أوطويل والوقت غير كافى وفى المقابل انت كنت الاخيرعلى المدرسة فى الكيماءلان امتحان الكمياءكان جاى من الكتاب بالنص وكان سهل جدافكل الطلاب قفلو الامتحان ؛هنا أنت أشطرفى الرياضيات لانك الاول على الدفعة بالرغم من أنك جايب 80من100فقط.
من جهه أخري عندك التنسيق بيعتمد على درجتك أم بيعتمدعلى ترتيبك ؟الوزارة بتريح الطالب وتعطى له الدرجات فى المادة ولكن التنسيق بيعتمد على ترتيبك مش على درجتك!مثلا لوالاول على الجمهورية جايب 80%فكليةطب هتأخد من80% علشان كده لو عايز تعرف درجتك الحقيقة لازم تعرف ترتيبك مش درجتك!علشان
كدة فى الاحصاء فى مفهوم أسمه Percntileده عبارة عن نسبة مئوية من 100تعطى درجة ترتيب .
مثال لو هناك 1000طالب وأنت هتكون درجتك 100؛ولو كنت العاشر هتكون جايب99؛ولوكان ترتيب ال400هتكون جايب 60ولو كان ترتيبك ال700هتكون جايب 30ولو كنت الاخير هتكون جايب صفر دة مش معناه أنت ناجح أم رأسب ممكن تكون الاخير وأنت درجتك فى المادة 95من 100.
طبعاالنظام الجديدمينفعش تستخدم فية طريقة الدرجات القديمة لان الامتحان فية أفكارومش كل الطلاب هيقفلوا الامتحان زى زمان علشان كدة أنا شخصيا فخور جداأن حد فاهم أحصاء بيعطى للطلاب نتيجة حقيقة لهم .


نظام الترتيب نظام دولى

مش مهم تجيب كام المهم ترتيبك كام

هل نظام الترتيب ده إختراع مصري مثلا ؟! للأسف لا! ده فيه إمتحانات دولية كثير بتتبع الترتيب من الدرجات زي مثلا إمتحان GRE ده إمتحان بيعادل بكالوريوس في الفيزياء أو الرياضيات أو المهم تدخل الإمتحان تدعي و تقول "يا رب غيري ميعرفش يحل " مع إن العادي إنت تدعي و تقول "يارب أعرف أحل" لأن الإمتحان بيعتمد على الترتيب! فمش مهم تجيب كام أهم حاجة ترتيبك الكام ؟
ناس بتسأل إنها ترتبها قل أو زاد فعلا ممكن ده يحصل لأننا اتفقنا إنها مش درجة لو مثلا واحد عمل تظلم و زاد درجتان مثلا فكده الترتيب لباقي الطلاب هيتغير و نرجع تاني نقول إن بنظام الدرجات القديمة لو كنت جايب 80 من 100 وعملت تظلم و بقيت 82 من 100 هيكون درجات باقي الطلاب زي ماهي لكن إحنا بنتكلم على ترتيب

طريقة رياضية لفهم النظام

نظام الالوان مثل نظام التقديرات

دلوقتي ممكن نوضح المفهوم للنتيجة ده من ناحية رياضيات .
أولا:- نظام الألوان ده نظام زي نظام التقديرات تماما .
تخيل اللون الازرق يعنى أمتياز ( مثلا من 85%الى 100%)واللون الاخضر جيد جدا (50% 70%)واللون الابيض ضعيف أو راسب أقل من 50% من درجة المادة وهأكد تانى أن الرقم تحت العمود (ارتفاع النقطةالسوداءفى العمود)دة مش درجتك فى المادة دة ترتيبك يعنى لو كانت النقطة السوداءفى الاصفر والرقم تحت العمود 37مثلا فأنت كدةناجح لكن ترتيبك ال63من100من الطلاب.
هنشوف النقطة السوداء موجودة فى أى لون وتعرف تقديرك ؛هى دية الدرجة بنظام القديم خلاص أنت عرفتها ؛طبعا دة مش أختراع مصرى يعنى طريقة تقييم فى كل مدارس العالم ؛بس الفرق أنهم بيعملوا حروفF؛C؛B؛A.
ثانيا :كانت النتيجة المعلنة سابقاقبل ترتيبك بدون ما تعرف درجتك ( قولنا ده مش الدرجة دة Percentileوبتدل على ترتيبك ) ومعناها كل ما النقطة السوادءتكون أعلى العمود تعرف أنك الاول على الجمهورية ولو موجودة فى قاع العمود تعرف أنك أفشل طالب على مستوى الجمهورية اتفقنا كل ماالرقم ده يزيدأومايقابلهاكل ماالسوداء

النقطة السوداء تكون أعلى كل ما تكون متفوق أكثر.

ثالثا : اية المتوسط على مستوى الجمهورية

تخيل كدةأننا جمعناكل درجات الطلاب فى المادة الواحدة وحسبنا لهم المتوسط مثلاكان 80من 100فالمتوسط ده بيسمى متوسط حسابى وهو قيمة أحصائية مهمة جداعلشان تعرف مستواك ولو المتوسط دة كان 80من100الطالب هيأخد لون أخضروله ترتيب (Percentile)؛مثلا 60زى اللغة العربية فلو أنت كطالب فوق المتوسط هتبقى طالب متميز ؛أو لوعند المتوسط هتكون طالب عادى؛أو لو أقل من المتوسط يبقى أنت طالب محتاج تحسن نفسك.
فى حاجة مهمة فى الاحصاء أسمهاالوسيط الطالب طوال عمره بيدرس فيها ؛فى الحقيقة الوسيط دة بيعادل ترتيب(50Percentile )يعنى الطالب قاعد اللى فوق ال50ده طالب فى المتوسط ؛والطالب الاقل من50ده طالب تحت المتوسط ؛أوبطريقة أخرى لو النقطة السوداءفوق منتصف العمود هيكون مستواك فوق المتوسط ولو أسفل منتصف العمود هيكون مستواك فوق المتوسط ولو أسفل منتصف العمود هيكون
مستواك تحت المتوسط.

كده أعتقد إني وضحت لكم معنى الدرجات بالنظام الجديدو اتمنى إن التعديل بكرة يكون للأفضل وليس برجوع لطريقة الحساب القديمةومع إن ال Percentile لا تدرس في المدارس المصرية و لا تدرس حتى في بعض الجامعات إلا انها طريقة دقيقة لمعرفة مستوى الطالب الحقيقي.

شكر خاص للسيد المعلم المحترم الاستاذ (محمد منير) مدرس الرياضيات على هذا التوضيح ونحن من جهاتنا نلتزم بالامانة فى عرض وجهه النظر هذة.
وشكر للسيد الوزير على صراحته وحياديته فى نشر كل أيجابى أو سلبى حتى تصل المعلومة للجميع.




التصنيفات:
تعديل المشاركة
Reactions:
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إعلان أسفل المقال